Moving Jelly Belly

De feestdagen zijn bijna in het land en we kennen het allemaal: eten, eten, eten.
"Dat hoort tenslotte bij de traditie en typeert onze familie." Dit hebben we allemaal al eens gedacht, en misschien zelfs uitgesproken. Van aperitiefjes, lekkere drankjes en ovenhapjes tot (room)soep, gevuld kalkoen en ijstaart. Caloriebom of niet, het draait om de gezelligheid en laat drinken en eten hier nu net een belangrijk deel van uitmaken!

Na het diner op kerstavond komt de kerstvlaai bij de grootouders met de telefoon in de hand om de vleesschotel te bestellen voor oudejaarsavond. Waarschijnlijk niet exact zo, maar je zal zeker enkele raakvlakken herkennen. Net zoals enkele van volgende stellingen:

- “Wauw, ik heb weer écht teveel gegeten. Waarom doe ik dit?”
- “Na nieuwjaar terug de riem erin. Terug wat meer op mijn eten gaan letten.”
- “Ik zou misschien iets meer moeten bewegen. Dan kan ik toch net dat stukje meer op mijn bord leggen zonder schuldgevoel.”
- “Straks toch even blokje om wandelen.  Mijn eten wat laten zakken…”

ZEKER SPORTEN TIPs

We gaan je niet uitleggen dat er altijd gezondere alternatieven zijn voor de gerechten. Wél willen we je graag enkele leuke tips geven die je gemakkelijk kan toepassen om toch iets meer beweging te hebben tijdens en na deze dagen. Het gaat tenslotte toch om een gezellige tijd te hebben met vrienden en/of familie. 

1. Improvisatiedans is altijd een succes!
We hebben alvast het geknipte muziekje gevonden om dit op te doen. De beste dansmoves mag bijvoorbeeld een cadeautje openen. 


2. Wandeling der aperitieven.
Stippel je route uit en op elk knooppunt eet je een hapje. Natuurlijk, hoe sneller je bij het nieuwe knooppunt bent … Ook Natuurpunt voorziet ons van enkele prachtige omgevingen om het picknickdoek en warme chocomelk boven te halen. PS: Ideaal middel om met de (actieve) kinderen te doen! De frisse buitenlucht helpt om hun energie kwijt te geraken.


3. Ga op zoektocht naar de geocaches bij jou in de buurt.
De wat?! Bij geocaching ga je op zoek naar de zeer kleine schatten die andere mensen verstopt hebben. Vaak zijn dit doosjes of een kleine koker waar een papiertje inzit om je kenmerk achter te laten. Hierop kan je je warme boodschappen achterlaten. Neem dus zeker een pen mee! Meer info en de aanwijzingen kan je vinden in de gratis app ‘Geocaching’.


4. ‘Poop the Potato’
Steek een aardappel of ei tussen je benen en drop hem in een emmer.
Krampen in de kaken gegarandeerd.

5. Liedjes uitbeelden, een klassieke en toffe activiteit.
Als je het weet, begin je gewoon mee te dansen en verder uit te beelden. Hopelijk kan iedereen het raden! Hier alvast de absolute masterklasse.

6. Trek erop uit naar de schaatsbaan.
Uiteraard kan je in deze periode veel pop-up schaatsbanen vinden. Misschien staat er wel één in je gemeente? Is schaatsen niet je ding, dan kan je nog steeds genieten van de mensen die zich er wel aan wagen. Er hangt tenslotte altijd al een gezellige sfeer.


7. Strava-art is the way to go!
Originele kerst- en nieuwjaarswensen versturen?
Plan een route uit, download de gratis Strava-app (of andere) en neem je route. Je hebt nu een prachtige afbeelding om je wensen bij te vermelden. 


8. Binnenhuisspelletjes
Tot slot kan je ook tal van andere spelletjes binnenshuis spelen.
Hier alvast enkele ideetjes om op te doen.


No (big) Jelly Belly this year!
Prettige feesten en op een (fysiek) gezond 2022!


                                                                                                                   

lees ook

Van water tot peddelsport: de kano

Van water tot peddelsport: de kano

Zwemmen

Waarom Emma Wandelt: Vlaanderens Verborgen Pareltjes

Waarom Emma Wandelt: Vlaanderens Verborgen Pareltjes

Wandelen

In vijf stappen herstarten na een sportpauze

De grijze wintermaanden nodigden niet meteen uit om te sporten. Heb je de voorbije maanden jezelf wat laten gaan en ligt…

Training

Het belang van een fietspositie op maat

Doordat we het laatste jaar vooral aangewezen waren buiten te sporten, is Vlaanderen massaal gaan wandelen, fietsen en lopen.…

Fietsen