De vakantie is voorbij…Hoe zorg je ervoor dat je blijft sporten?

Bij de start van ieder nieuw jaar heeft iedereen de zotste voornemens. Ook de start van de zomer is een populaire periode om nieuwe voornemens in te plannen. De zonnige dagen en de lange avonden zijn ideaal om nieuwe sporten uit te proberen of om een rondje te lopen. Maar typisch aan voornemens is dat ze moeilijk zijn om vol te houden. Nu de vakantie gedaan is en de dagen opnieuw korten krijgen velen het moeilijk om deze in te plannen in hun agenda. Hobby’s van de kinderen en andere prioriteiten liggen vaak aan de basis van het opgeven. Wij geven je graag enkele tips om toch door te zetten.                                                                               

JE EXACTE MOTIVATIE EN DOELEN NEERSCHRIJVEN

Bij het maken van voornemens wordt te weinig gedacht over de haalbaarheid op lange termijn. We handelen vaak uit een kortstondige extreme motivatie die voortkomt uit een eerder ervaring (bv: je miste je trein doordat je niet voldoende conditie had). We willen vervolgens het ‘probleem’ te snel oplossen en lopen[YA1]  te hard van stapel.

In de zomer hebben we vaak ook iets meer tijd en plannen we automatisch ook meer sportieve momenten in. Dat is prima maar accepteer dat je na de vakantie opnieuw minder tijd hebt. Maar geef hierdoor vooral niet op!

Belangrijk is dat je start met de juiste motivatie. Stel jezelf gematigde doelen en op lange termijn. Schrijf deze neer en lees deze wekelijks een keer.

Schrijf je motivatie en doelen neer

PLAN JE SPORTMOMENTEN IN

Na de vakantie zitten we allemaal opnieuw met hetzelfde probleem: een overvolle agenda. Deze staat vol met hobby’s van de kinderen, uitjes met de vrienden, familiefeesten,… Maar je raadt het al. Tijd voor jouw sportmoment is niet opgenomen in je planning. 

Onze tip is om dit juist wel te doen. Denk ook aan je sportieve me-time. Als je er geen tijd voor vrijmaakt zullen er steeds andere zaken tussenkomen.

Creëer dus de gewoonte om op zondag tijdens je ontbijt de planning voor heel de week te overlopen. Dit kan je doen samen met het hele gezin. 

SAMEN SPORTEN MET HET HELE GEZIN

Kinderen hebben vaak meerdere hobby’s. Voor ouders is het dan ook tijdrovend om elk van hen te vervoeren naar hun sportclub of jeugdvereniging. Het kan je een enorme time hack opleveren als je kan mee sporten met hen. Motiveer andere ouders binnen de club om de sport van je kind samen te beoefenen. Of loop samen rondjes rondom het veld of sporthal. 

Je bespaart veel verloren tijd en je motivatie om het vol te houden zal onmiddellijk een heel stuk hoger liggen. 

Wandel tijdens je lunchbreak

FIETS, loop of wandel naar het werk

Hiermee bewijs je onze samenleving een grote dienst. Maar ook vooral jezelf doordat je ontspannen kan beginnen aan je werkdag. Bewegen in de ochtend geeft je een motiverend gevoel. Goed begonnen is namelijk al half gewonnen. De andere helft win je ’s avonds wanneer je op je terugweg kan recupereren van een vermoeiende dag op het werk.

Ben jij een thuiswerker? Maak tijdens je lunchbreak een wandeltocht. Je kan echt tijd besparen door je boterhammen op te eten tijdens je wandeling. 

Fun fact: Door ’s ochtends aan beweging te doen verbruik je energie waardoor je lichaam écht wakker schiet. Als reactie op dit verbruik gaat het lichaam extra energie vrijmaken om de volgende inspanning en de dag goed door te komen. Kortom: extra energieverbruik zorgt voor… extra energie!  


                                                                                                                   

lees ook

Bij de sportarts: hervallen is de ergste blessure

Bij de sportarts: Tom Teulingkx vertelt je meer over het belang van een goede revalidatie.

Preventie Training Gezondheid

Bij de sportarts: Steken en krampen tijdens het sporten

Bij de sportarts: Tom Teulingkx vertelt je meer over steken en krampen tijdens het sporten.

Training Joggen Preventie

Deel 1: Guido Everaert bereidt zich voor op zijn eerste marathon

Geef mij het rustige ritme van mijn stappen. Ja, ik tel ze soms.Geef mij het geruststellend geluid van de Strava-stem die…

Training Joggen

In vijf stappen herstarten na een sportpauze

De grijze wintermaanden nodigden niet meteen uit om te sporten. Heb je de voorbije maanden jezelf wat laten gaan en ligt…

Training