Bij de sportarts: Sporten bij verkoudheid of koorts?

Sporten als je ziek bent is nooit een goed idee. Als je ziek bent neem je rust, is de enige goede raad. Wat doe je wanneer je een lichte hoest en snotneus hebt, maar je niet ziek voelt?

Als je nog gewoon kan gaan werken of studeren en wat afstand kan houden van anderen dan kan het zeker geen kwaad om lichte oefeningen te doen. Een eindje wandelen, een rustige fietstocht, een gezapig partijtje tennis… dat kan zeker. 

Wanneer je koorts hebt en je jezelf echt slecht voelt dan is sporten een zeer slecht idee. Er bestaat namelijk een risico, dat iets wat begon als een luchtweginfectie op het hart slaat en dat de persoon in kwestie myocarditis ontwikkelt. Zo’n hartspierontsteking zou volgens onderzoek de oorzaak zijn in 5 tot 20 procent van alle gevallen van plotse hartdood bij jonge mensen. Niet dat een hartspierontsteking altijd dodelijk is, verre van, maar je moet het noodlot ook niet tarten. Een ernstig ziektegevoel of koorts betekent dus absoluut “niet sporten.” 

Ook na je genezing moet je het nog rustig aan doen. We raden daarvoor volgende regel aan: voor elke dag dat je koorts hebt gehad mag je na herstel een dag niet sporten. Als je drie dagen koorts had en daarna niet meer, dan mag je pas op dag 7 na het begin van de koorts opnieuw sporten. En dan nog bouw je je activiteiten best langzaam op.


                                                                                                                   

lees ook

Sporten op de mooiste herfstspots

Wij bij Zeker Sporten vinden sporten in de natuur geweldig. Wij selecteerden voor jullie de beste herfstspots om te sporten.

Joggen Fietsen Rolschaatsen Wandelen Training

Bij de sportarts: Wat betekent lage rugpijn?

Bij de sportarts: Heb jij ook wel eens last van lage rugpijn? Sportarts Tom Teulingkx legt je uit wat je eraan kan doen.

Preventie Gezondheid

Bij de sportarts: Sporten bij verkoudheid of koorts?

Bij de sportarts: wat als je jezelf niet ziek voelt? Mag je dan sporten?

Gezondheid Joggen Fietsen Wandelen Zwemmen

Bij de sportarts: lopen & sporten tijdens de zwangerschap

Bij de sportarts: blijven bewegen tijdens de zwangerschap is belangrijk voor het herstel na de bevalling

Gezondheid Joggen Fietsen Zwemmen Wandelen