Bij de sportarts: De meest voorkomende loopblessures

Zeker Sporten gaat 10 afleveringen lang op bezoek bij sportarts Tom Teulingkx. Hij vertelt ons over de meest voorkomende loopblessures. Hoe kan je ze herkennen? 

DRIE BELANGRIJKE TIPS OM DEZE BLESSURES TE VERMIJDEN


1

NEEM  tijdig RUST

Overbelasting is de belangrijkste reden die leidt tot een blessure. Voldoende rust is dan ook van zeer groot belang. Plan daarom na iedere loopdag een rustdag of minder belastende activiteit in.

2

regel van 10%

Als loper wil je snel evolutie zien. Maar het is echt belangrijk dat je geen stappen overslaat om overbelasting te vermijden. Loop daarom nooit meer dan 10% langer dan je vorige training. 

3

Stop als je pijn krijgt

Wanneer we pijn krijgen denken we te vaak dat deze wel vanzelf zal overgaan. Maar pijn kunnen we niet wegtrainen.  Ga naar de sportarts en neem nooit pijnstillers. 


                                                                                                                   

lees ook

Bij de sportarts: hervallen is de ergste blessure

Bij de sportarts: Tom Teulingkx vertelt je meer over het belang van een goede revalidatie.

Preventie Training Gezondheid

Bij de sportarts: Steken en krampen tijdens het sporten

Bij de sportarts: Tom Teulingkx vertelt je meer over steken en krampen tijdens het sporten.

Training Joggen Preventie

Deel 1: Guido Everaert bereidt zich voor op zijn eerste marathon

Geef mij het rustige ritme van mijn stappen. Ja, ik tel ze soms.Geef mij het geruststellend geluid van de Strava-stem die…

Training Joggen

In vijf stappen herstarten na een sportpauze

De grijze wintermaanden nodigden niet meteen uit om te sporten. Heb je de voorbije maanden jezelf wat laten gaan en ligt…

Training